DanishEnglishFinnishGermanIcelandicNorwegianSwedish

 

Ibland klättrar jag i 100 meter höga vindmätningsmaster

Vyer från en Vindkraftsrallares vardag ano Oktober 2018.

Jag fick frågan av vindkraftrallaren Hans-Erik Flodin(74 år) i Augusti 2018.
”Hur har du det med kroppen unga man, kan du fortfarande klättra i master?”
Jag svarade: ”Jo, det tror jag, när är det dags ?”
Hans-Erik – ”Jag vet inte, men har fått en förfrågan … om några veckor, om det blir av.

Jag fick mastens position av Hans-Erik, åkte dit och rekade.
Fotade masten, vajerfästen mm. 

… Så ser jag då masten  … 

Och så vaknade detta i mig igen, denna undran, ”hur är det egentligen med dig”, Lasse ?
Kroppen, psyket, rädslan, tilliten, till dig och andra, universum, livet självt.

/Lasse

Jag som filmar uppe i masten – Bilden ovan är från en tidigare mastklättring – 2018-09-18 Jobbet avbröts, dålig väderprognos.

Det har blivit några  ”kortfilmer” om Vindkraftsrallaren Hans-Erik Flodin.
Jag har filmat vyer från vardagen uppe i olika Vindmätningsmaster i Sverige.
Filmade från marken upp till och med en höjd av 88 meter.


Här nedan redovisar hur en nedmontering av en 100 meter hög vindmätningsmast går till.

Masten är byggd i triangelform och är 60 cm bred.

Vi klättrar på utsidan av masten.
Den är stagad med vajer på var 12 meter.
Svensktillverkad av Cue Dee
Företaget finns i Robertsfors.
Mastfakta hittar du längre ner på sidan.
Vindmätningsmasten används för att samla in uppgifter om hur mycket vinden blåser på olika höjd.


Efter en del förseningar PGA dåligt väder så nedmonterades den 100 meter höga vindmätningsmasten.
Tidpunkt: Onsdagen den 10 Oktober 2018.
Den stod i en liten vindkraftpark i Stormon(Karta längst ner på sidan).
Nedmonteringen gjordes med hjälp av helikopterlyft av 12 meter höga mastdelar.


Mastmonteringen dokumenterades av mig uppe i masten.
Filmat av mig med en liten Sony Handycam DCR-SX33E (köpt 2010 eller 2011).

Foton och filmklipp från marken är tagna av sambon, Benita Svahn.
Fotades, filmades med en Nikon Coolpix B500

Nu är vi snart uppe på våra första arbetshöjder.
Jag – 88 meter, vindkraftrallaren Hans-Erik Flodin 100 meter.

Markpersonalen, Per-Olov, Sven, Klas-Göran lossar säkerhetsvajern.

Småprat – 88 meters höjd.

Markpersonelen lossar stagvajrarna.
Vindkraftrallaren/Mastklättraren Hans-Erik Flodin och jag pratar lite …
Jag tog fram filmkameran och filmade lite

Då vart det dags att lyfta den 1,a mastdelen.

Per-Ragnar Viklund från helikopterföretaget Arctic Air kommer, Hans-Erik Flodin kopplar lyftoket.
Per-Ragnar håller mastdelen medans vi lossar bultarna, Per-Ragnar lyfter masten och lossar den på avsedd plats.

Sambon, Benita Svahn filmar från marken med Nikon Coolpix B500

Dags för mastdel 2, jag filmade lyftet från masten.

Helikopterpiloten, Per-Ragnar ville inte att jag skulle filma mastlyftet på 88 meters höjd.
Under det första lyftet, med en extra vajer ville han att vi båda skulle vara beredda och kunna hjälpa till.


Men  … under det 2,a mastlyftet, på 76 meters höjd – Så tog jag tog fram filmkameran ….
Jo, lite ”vajer-drag” – jag ville inte sluta filma även när vajern släpades mot kroppen.
Hans-Erik lyfte undan den.

Hovrar och flyttar sig lite så att Hans-Erik kan koppla det översta lyftoket i lyftkroken.
Helikoptern sträcker upp lyftoket och håller masten under tiden som vi lossar dom 6 bultar som håller i hop masten.
Helikopterpiloten måste hålla masten väldigt still tills vi har lossat alla bultarna.Mastnedmonterings teknik.

Helikoptern avvänder 2 lyftok

Helikoptern har med sig ett lyft-ok som lämnas till mig.
Jag fäster det under mig.
Det lyftoket blir sedan det övre, i toppen på nästkommande mastdel som ska lyftas bort.

När jag har fäst lyftoket lossar helikopterpiloten det.
sen flyttar helikoptern lite och kopplar lyftoket som tidigare är fastsat uppe i masttoppen.
Helikoptern sträcker upp och vi börjar då lossa bultarna.

När vi har lossat bultarna så lyfter helikoptern bort den 12 meter höga mastdelen.
Helikopterpiloten lyfter den ”åt sidan” så att vi inte behöver vara så länge under ”hängande last”.

Vi är ju fastspända och säkrade i masten och kan inte flytta oss.

När helikoptern har lyft undan den 12 meter höga mastdelen så klättrar vi ner 12 meter.
Markpersonelen lossar stagvajrarna och för in dom mot masten.
Viktigt är att alla lossade stagvajrar är ”på rätt sida” om övriga stagvajrar så att dom inte trasslar in sig i varandra när helikoptern lyfter bort masdelen.

Per-Ragnar Viklund från företaget Norrhelikopter lossar den femte, 12 meter höga mastdelen och landar.

Dags att lyfta ner det sista mastdelen

Så lyftes då den sista mastdelen ner.

Mastfoten, betongplattan var fastgjuten i marken och för tung, så vi delade masten 3 meter upp.

Efter 4,5 timmar, kl.14:30, hade jag fast mark under fötterna igen.
Det kändes riktigt bra med kroppen.
Jag kände mig pigg och inte alls trött.
Kanske hade min hjärtsvikt blivit bättre ..?


Sambon avbröt ”fotograf-jobbet” när mastdel nr 5 var nere, då gick hon in i husbilen och fixade lunchen.
Men, jag ringde till henne och bad henne att hon skulle komma ut och filma det sista mastlyftet.
Då är det lättast att se hur det görs uppe i masten.
Och det vart vart en extra delning av masten på 3 meters höjd.
Hon gick ut och filmade det sista mastlyftet.


När alla helikopterlyft var klara, vid 15 – Tiden tog vi en matrast.
Vi samlades alla(7 st) i husbilen och åt en god lunch, fick kaffe på maten och en bra lunchrast.


Efteråt plockade jag och Benita ihop våra prylar, sade hej då till alla och åkte hem.

Helikopterpiloten Per-Ragnar Viklund gjorde samma sak och flög hem till Västerbotten.
(Flygtid – Ca 1,5 timmar)

En riktigt bra arbetsdag för min egen del.
Bara 8 timmar.


Hans-Erik och markpersonalen hade mycket jobb kvar att göra.
12 meter höga mastdelarna ska delas i 6 meter långa/höga delar.
Vajerfästen i mastdelarna – monteras bort.
Alla stagvajrar ska monteras bort och alla stagvajrar ska rullas upp, vajer-rullarna najas/säkras med stripes
Allt ska lastas och fraktas bort till en materialplats.

6 makfästen för stagvajrarna – Fästerna rensades, marken återställs.
Troligen minst 1 dags jobb innan allt vart klart.

Mastfakta.

Masten är tillverkad av Cue Dee

Cue Dee AB develops & supplies masts, towers and support for antennas & measurement equipment to customers globally in the telecom and wind measurement industries.

Sikeå 58 | SE-915 93 ROBERTSFORS | SWEDEN | Telephone: +46 934 153 10 | Fax: +46 934 150 72
info@cuedee.com | www.cuedee.com


Informationen om masten har Fredrik Martinsson bidragit med.
Ett stort tack till Fredrik och Cue Dee AB


Alma-masterna togs fram 2004.
Sista masten 2013.
Den togs ur sortimentet 2015-2016.


Lite Mastfakta, ett utdrag från produkt informationen

Citat

TECHNICAL INFORMATION

GUYED MASTS -ALMA -SYSTEM
ORDERING P/N FUNCTION DESCRIPTION
Prod. No: 1571 The modular ALMA-system consists of 3 meter high triangular sections with a 600 mm side that can be
combined into guyed masts of desired height.

Guyed masts erected on the ground can be assembled to a height of approximately 100 – 120 m depending on the wind conditions, icing conditions and installed equipment.

MECHANICAL DATA:
Section side: 600 mm
Section height: 3060 mm
Frame leg diameter: Ø48,3 mm
Weight / section: 36 kg
Material: Anodized Aluminium
Climbable External ladder
Foundation Concrete / rock

PERFORMANCE:
Recistance to:
Bending: 68,7 kN
Shear: 24,7 kN
Compression: 396 kN
Wind drag: 0,232 m2/m

The verifcation is carried out in accordance with relevant parts of:
• EN 755-9:2008 Aluminium and aluminium alloys-Extruded rod/bars, tube and profles
• EN 1999-1-1:2007 Eurocode 9: Design of aluminium structures – Part 1-1: General structural rules
• EN 1999-1-3:2007 Eurocode9: Design of aluminium structures – Part 1-3: Structures susceptible to fatigue
• EN 1991-1-4:2005 Eurocode1: Actions on structures – Part 1-4: General actions – Wind action
Compliance to ROHS 2 directives 2011/65/EU

Slut citat

Projektledare/Mastklättrare:
Vindkraftrallaren – Hans-Erik Flodin


Helikopterpilot:
Per-Ragnar Viklund
Hemsida: http://norrhelikopter.se


Markpersonal:

Sven Mundhenke – Tängsta, Resele.

Per-Olov Olsson –  Häxmo, Näsåker.

Klas-Göran Grahn – Älandsbro, Härnösand.


”Mastklättrare”/filmar uppe i masten

Lasse Karlsson – Härnösand 


Fotograf/filmare från marken

Benita Svahn – Härnösand.

Nedan en karta till mastens plats
(markeras med A)

Fler vyer från en Vindkraftsrallares vardag.

Under arbetsintensiva dagar har fler 100 meter höga vindmätningsmaster upp/ner på olika platser runt om i Sverige.

Vindkraftrallare – 2015

Stå ej under hängande last, vi kan inte flytta oss.

Mastlyft – 87 meters höjd.

Vindkraftrallare – 2016

Två master monterades ner i Juni 2016
Nedan ett filmklipp från nedmonteringen av den 1,a masten.


Vill du veta mer..?
Du hittar mer utförlig information i Blogginlägget

Vindkraftrallare 2016

Fler filmklipp mm.

Vindkraftrallare 2012

Vindkraftrallare 2012

Helikopter anlitades från företaget Norr Helikopter.

https://norrhelikopter.se  )

Helikopter Pilot: Pär-Ragnar Viklund

Mastnermontering – Luleå hamn.

2011 fick jag möjligheten att även vara med på en mastnedtagning.
Då blev det två mastklättringar i masten som skulle monteras ner.

Mastnermontering – Luleå hamn.

2011 fick jag möjligheten att även vara med på en mastnedtagning.
Då blev det två mastklättringar i masten som skulle monteras ner.

I detta filmklipp nedan filmar jag för första gången uppe i masterna.
Ibland är det svårt att se vad jag filmar på grund av att solen lyser på filmdisplayen.

Den första mastklättrings-dagen: Först bil-tripp upp till Luleå på ca 50 mil … lite mat …
… sen klättrar vi upp i masten och demonterar mätare, kablar mm.

Nästa dag  monterar vi ner masten.
En helikopter lyfter ner masten i 12 meter höga sektioner.

Efteråt hjälpe vi till med att dela 12 meters mastdelarna till 6 meters längder.

… käkar lite mat … och åker hem.

Helikopter anlitades från företaget  Westhelicopter

Helikopter pilot: Mats Wigsen

 Vindkraftrallaren, filmat 2011, den första filmen om vindkraftrallaren Hans-Erik Flodin

 Vindkraftrallaren Hans-Erik Flodin, nermontering av 2 master, filmat 2011.
I slutet lite från det första  mastjobbet 2010.
2010 sattes en mast upp.

100 meter höga vindmätningsmaster monteras ner med hjälp av helikopter.

Under två arbetsintensiva dagar i slutet på Augusti år 2011 monterades två 100 meter höga vindmätningsmast upp i Ångermanland.
Det skedde med helikopterlyft av 12 meter höga mastdelar.
Helikopter anlitades från företaget Norr Helikopter.

https://norrhelikopter.se  )
Helikopter Pilot: Pär-Ragnar Viklund

Kortare delar med bilder från marken  2010 under en mastmontering som spontant dokumenterades av sambon, Benita Svahn.
Några foton  togs med hennes gamla mobiltelefon. En Sony Viaz

Varför klättrar då jag, Lasse uppe i 100 m. höga vindmätningsmaster ?

Lite bakgrundsinformation:
I oktober 2010 fick jag ett erbjudande att vara med och montera en 100 meter hög vindmätningsmast.
En tanke for då genom mitt huvud …
Finns det verkligen en mänsklig helikopterpilot som kan hålla en helikopter på rätt höjd på ca 2-3 cm när så att jag kan skruva fast en bricka och mutter på bultarna ..?
Det sker i nederdelen av en 12 meter hög mast samt att mastdelen ju hänger i ett lyft ok under helikoptern, ca 15 meter under helikoptern … inte helt lätt att ens se.
Jag frågade Hans-Erik. ”inga problem, han är proffs.
” Hmm. ett ”proffs” ar nog rätt begrepp, tänkte jag.
Och nästan samtidigt kom då en ”gammal tanke” som har dykt upp ibland … ”Om du inte prövar så … får du inte veta …
Tja, jag testar väl då …


Torsdagen den 7/10-2010 var det dags Platsen var utanför Junsele … Dimma … varierande sikt.
Nedan några bilder …. Bilderna är tagna med kameran från sambons mobil, Sony Vivaz

Det blev ”ett antal timmar” uppe i masten 2010.
Det var för mycket dimma ett tag, vi fick vänta på bättre sikt.
Torsdagen bjöd på många insikter, en av dom var att det finns i vart fall minst en helikopterförare i norrland som är otroligt bra på att flyga helikopter.
Gång på gång så höll han masten rätt i höjd och sida medan vi bultade fast de sex bultar som behövdes innan han kunde koppla loss lyftoket.
Helikoptern kom från Vilhelmina.Piloten ..? Pär-Ragnar Viklund
Extra tack för påsen med köttbullarna och dryck Pär Ragnar.
Torsdagen … vart en bra genomkörare av kroppen …
Det tog nästan 7 timmar innan jag var nere på marken igen.

Vi monterar den näst sista mastdelen, del 7 av totalt 8
Vi är nu uppe på 75 meters höjd.

Share This